1 CBM ile to LDM: Porównanie jednostek CBM i LDM – jak je liczyć w transporcie?
CBM to jeden z ważniejszych skrótów w transporcie drobnicowym! Sprawdź, co znaczy oraz jakie jest jego zastosowanie.
O czym przeczytasz?
CBM co to?
CBM, czyli skrót od anglojęzycznego terminu „Cubic Meter” (metry sześcienne), określa ilość trójwymiarowej przestrzeni zajmowanej przez ładunek, co ma fundamentalne znaczenie zarówno dla planowania transportu, jak i wyznaczania kosztów przewozu, szczególnie w transporcie drobnicowym.
CBM odnosi się do objętości towaru, mierzonej w metrach sześciennych (m³), i jest używany głównie w przypadku transportu lotniczego, transportu drobnicowego drogowego (LTL) i drobnicowego kontenerowego (LCL), gdzie istotne jest, ile miejsca towar zajmuje w przestrzeni ładunkowej.
CBM pozwala precyzyjnie wyznaczyć, ile miejsca zajmie dany ładunek i w jaki sposób najlepiej go zabezpieczyć w trakcie podróży.
Zobacz również:
LDM co to? Metr ładunkowy
LDM oznacza metr ładunkowy (Loading Meter), który określa długość przestrzeni ładunkowej zajmowanej przez towar w samochodzie ciężarowym oraz innego pojazdu służącego. Jest to szczególnie przydatne w transporcie paletowym, gdzie kluczowe jest, jaką długość pojazdu zajmują palety. LDM jest również stosowany do określenia długości przestrzeni ładunkowej w naczepach oraz innego pojazdu służącego do przewozu towarów. Metr przestrzeni ładunkowej jest jednostką miary, która pomaga w precyzyjnym określeniu ilości towaru, którą można załadować na danym metrze przestrzeni ładunkowej.
Praktyczne zastosowanie CBM i LDM w planowania transportu
Wybór między CBM a LDM zależy od rodzaju przewożonego towaru i specyfiki transportu.
LDM jest szczególnie przydatny, gdy przewożony towar znajduje się na paletach i zajmuje całą szerokość naczepy. LDM jest wykorzystywany w transporcie palet, gdzie kluczowe jest, jaką długość pojazdu zajmują palety. Uwaga, planując transport drogowy, wskazanie objętości ładunku nie będzie wystarczające. Dlaczego? Wyjaśnimy na poniższej grafice:
Znając ilość przewożonych palet, spedytor dokonuje odpowiednich wyliczeń, aby efektywnie zarządzać przestrzenią ładunkową.
CBM z kolei pomaga w zarządzaniu przestrzenią pod kątem objętości (np. kontenera).
Jak obliczyć CBM: kalkulator
Pierwszym krokiem jest pomiar wymiarów ładunku w trzech płaszczyznach: długość, szerokość i wysokość. Następnie, każdą z tych wymiarów należy przeliczyć na metry, uwzględniając stosowny współczynnik konwersji (np. 1 cal = 0,0254 metra). Kolejnym etapem jest pomnożenie wymiarów w metrach: długości, szerokości i wysokości, co da objętość w metrach sześciennych.
W Internecie sporo jest gotowych kalkulatorów, które pomagają obliczyć CBM – na przykład: www.cbmcalculator.com
Dzięki tym prostym krokom i dostępnym narzędziom, oszacowanie „Cubic Meter” staje się wygodne i precyzyjne, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego planowania transportu i minimalizacji potencjalnych komplikacji.
Jak obliczyć LDM: kalkulator
Zmierz szerokość ładunku: Załóżmy, że szerokość ładunku wynosi 1,2 metra. Znając rozmiar przesyłki, można dokładnie obliczyć ilość potrzebnego miejsca w pojeździe.
Szerokość przestrzeni ładunkowej: Standardowa szerokość przestrzeni ładunkowej w ciężarówce wynosi 2,4 metra, a standardowe wymiary palet przemysłowych to 120 cm x 100 cm.
Obliczenie LDM:
Wynik oznacza, że ładunek zajmuje 0,5 metra ładunkowego pojazdu.
Jeśli ładunek zajmuje całą szerokość pojazdu, jego długość w metrach jest równa wartości LDM. Na przykład, jeśli ładunek ma 3 metry długości i zajmuje całą szerokość pojazdu, to zajmuje 3 LDM.
Dla ułatwienia, możesz skorzystać z gotowego kalkulatora LDM.
Narzędzia i technologie pomocne w wyliczaniu przestrzeni ładunkowej CBM i LDM
W dzisiejszych czasach, istnieje wiele narzędzi i technologii, które znacznie ułatwiają i usprawniają wyliczanie obu tych jednostek. Jednym z przykładów są zaawansowane aplikacje do zarządzania logistyką, które pozwalają na wprowadzenie wymiarów ładunku i automatyczne obliczenie objętości w metrach sześciennych.
Dodatkowo, istnieją również technologie takie jak skanery 3D, które mogą dokładnie zarejestrować kształt i wymiary ładunku, a następnie przekształcić te dane w wartość CBM. Zaawansowane oprogramowanie analizujące obrazy może również być używane do automatycznego wyznaczania objętości na podstawie fotografii lub skanów ładunku. Wspomniane rozwiązania technologiczne redukują ryzyko popełnienia błędów przy ręcznym mierzeniu i obliczaniu, a także przyspieszają cały proces planowania i przygotowywania transportu.