CPT Incoterms 2020 – obowiązki importera i eksportera
PEKO Spedycja Twój opiekun transportu!
4 min.

CPT Incoterms 2020 – obowiązki importera i eksportera

Czy wiesz jak wygląda podział kosztów i obowiązków między importerem a eksporterem w ramach reguły CPT? Zapraszamy do lektury!

Incoterms 2020 – czym są i jak działają reguły międzynarodowego handlu?

Incoterms 2020 to zaktualizowane międzynarodowe reguły handlowe, które definiują obowiązki, koszty i ryzyko związane z transportem towarów między sprzedawcą a kupującym. Ustanowione przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), Incoterms 2020 zawierają 11 reguł, które pomagają jasno określić, kto odpowiada za transport, ubezpieczenie oraz cło podczas międzynarodowych transakcji. Reguły te mają na celu ułatwienie handlu i minimalizowanie nieporozumień między stronami. W tym artykule przybliżymy istotę reguły CPT.

Reguła CPT (Carriage Paid To) – na czym polega?

CPT (Carriage Paid To) to jedna z reguł Incoterms 2020, która oznacza, że sprzedawca ponosi koszty transportu towarów do określonego miejsca przeznaczenia. W tym przypadku dostawa CPT jest realizowana, gdy sprzedawca dostarczy towary do przewoźnika, ale ryzyko związane z utratą lub uszkodzeniem towaru przechodzi na kupującego w momencie przekazania ładunku pierwszemu przewoźnikowi. To odróżnia CPT od innych reguł, gdzie ryzyko może przechodzić na kupującego w momencie dostarczenia towaru do określonego miejsca przeznaczenia.

CPT – podział kosztów

W ramach omawianej reguły Incoterms 2020 podział kosztów wygląda następująco:

  • Sprzedawca: Jest zobowiązany do pokrycia wszystkich kosztów związanych z transportem towaru do miejsca przeznaczenia, w tym kosztów załadunku, frachtu oraz ewentualnych opłat manipulacyjnych na terminalu. Sprzedawca ponosi również koszty związane z uzyskaniem licencji eksportowej oraz kosztów związanych z odprawą celną wywozową.
  • Kupujący: Odpowiada za koszty związane z ubezpieczeniem towaru (o ile nie postanowiono inaczej), a także za wszelkie opłaty celne, podatki oraz inne opłaty związane z importem towaru w kraju przeznaczenia. Kupujący jest także odpowiedzialny za ewentualne dodatkowe koszty powstałe po dostarczeniu towaru do przewoźnika.

CPT – podział obowiązków

Podział obowiązków w ramach CPT Incoterms 2020:

  • Sprzedawca: Odpowiada za załadunek towaru, uzyskanie odpowiednich dokumentów przewozowych oraz dostarczenie towaru do pierwszego przewoźnika. Sprzedawca musi również dostarczyć kupującemu wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak faktura handlowa czy dokumenty transportowe, aby umożliwić odbiór towaru.
  • Kupujący: Przejmuje ryzyko związane z towarem od momentu dostarczenia go pierwszemu przewoźnikowi. Kupujący musi zorganizować odbiór towaru w miejscu przeznaczenia, a także załatwić wszelkie formalności związane z importem, w tym odprawę celną.

Incoterms 2020 – podział kosztów i obowiązków we wszystkich regułach

POBIERZ PDF

Warunki dostawy CPT

Warunki CPT (Carriage Paid To) są często wybierane, gdy sprzedawca chce zorganizować i pokryć koszty transportu do określonego miejsca, ale nie chce ponosić ryzyka po przekazaniu towaru przewoźnikowi. Reguła ta jest elastyczna, ponieważ może być stosowana niezależnie od wybranego środka transportu, w tym w transporcie morskim, lotniczym, drogowym i kolejowym.

CPT a inne reguły Incoterms 2020

CPT różni się od innych reguł Incoterms 2020, takich jak CIF (Cost, Insurance and Freight) czy FOB (Free on Board), głównie pod względem momentu przeniesienia ryzyka oraz zakresu obowiązków sprzedawcy i kupującego. Sprzedawca pokrywa koszty transportu do określonego miejsca przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi. W przeciwieństwie do CIF, sprzedawca nie jest zobowiązany do ubezpieczenia towaru podczas transportu. Warunki CPT Incoterms mogą być korzystne, gdy chcesz, aby sprzedawca zarządzał transportem, ale wolisz samodzielnie zadbać o ubezpieczenie i ryzyko związane z transportem.

Dzięki zrozumieniu omówionej w tym artykule reguły możesz lepiej zarządzać ryzykiem i kosztami związanymi z międzynarodowymi transakcjami handlowymi.