FAS Incoterms 2020 – co warto wiedzieć
PEKO Spedycja Twój opiekun transportu!
4 min.

FAS Incoterms 2020 – co warto wiedzieć

FAS (Free Alongside Ship) to reguła Incoterms 2020, w myśl której sprzedający musi dostarczyć towary wzdłuż burty statku w wyznaczonym porcie załadunku.

Incoterms 2020 – co charakteryzuje reguły z grupy „F”?

Reguły Incoterms 2020 z grupy „F” charakteryzuje fakt, że sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów do miejsca wyznaczonego przez kupującego (zazwyczaj do przewoźnika wskazanego przez kupującego), ale nie ponosi odpowiedzialności za opłacenie frachtu czy ubezpieczenia towaru. Reguły z tej grupy, takie jak FAS (Free Alongside Ship), FCA (Free Carrier), i FOB (Free On Board), są stosowane w sytuacjach, gdzie kupujący organizuje i opłaca transport główny towarów. Oznacza to, że w ramach tych reguł, sprzedający ma ograniczone obowiązki i nie jest odpowiedzialny za organizację transportu międzynarodowego. Przykładowo, reguła FAS (Free Alongside Ship) zobowiązuje sprzedawcę do dostarczenia towarów wzdłuż burty statku, ale nie za ich załadunek na statek ani za dalszy przewóz.

FAS Incoterms 2020 – na czym polega?

FAS (Free Alongside Ship) to reguła Incoterms 2020, stosowana wyłącznie w transporcie morskim i śródlądowym. Zgodnie z tą regułą, sprzedający musi dostarczyć towary wzdłuż burty statku w wyznaczonym porcie załadunku. Od tego momentu, wszystkie koszty i ryzyko związane z przewozem towarów przechodzą na kupującego. Reguła FAS jest często używana w handlu surowcami lub towarami masowymi, które są ładowane bezpośrednio na statek w porcie wyjściowym.

FAS – podział kosztów

Podział kosztów w ramach reguły FAS wygląda następująco:

  • Sprzedający: Pokrywa koszty związane z dostarczeniem towaru do wyznaczonego portu oraz wszelkie formalności eksportowe, w tym cło eksportowe, jeśli dotyczy.
  • Kupujący: Przejmuje koszty załadunku towaru na statek, frachtu morskiego, ubezpieczenia oraz wszelkie opłaty celne i podatki w kraju przeznaczenia.

FAS – podział obowiązków

Podział obowiązków między sprzedającym a kupującym w ramach reguły FAS jest następujący:

  • Sprzedający: Musi dostarczyć towary wzdłuż burty statku w porcie załadunku, zgodnie z umową. Sprzedawca odpowiada za wszelkie formalności eksportowe i musi dostarczyć niezbędne dokumenty kupującemu.
  • Kupujący: Odpowiada za załadunek towaru na statek, organizację i koszty transportu, a także za formalności związane z importem oraz wszelkie ryzyko od momentu dostarczenia towaru wzdłuż burty statku.
Incoterms 2020, FAS, podział kosztów i obowiązków

Ubezpieczenie towaru a reguła FAS

W regule FAS (Free Alongside Ship), sprzedający nie jest zobowiązany do ubezpieczenia towaru na czas transportu. Kupujący, który przejmuje ryzyko od momentu dostarczenia towarów wzdłuż burty statku, musi samodzielnie zadbać o ubezpieczenie towaru, jeśli uzna to za konieczne. To różni FAS od reguł takich jak CIF (Cost, Insurance, and Freight), gdzie sprzedający jest zobowiązany do zapewnienia minimalnego ubezpieczenia.

Warunki dostawy FAS

Warunki FAS Incoterms 2020 mają zastosowanie wyłącznie w transporcie morskim i śródlądowym, ponieważ wymagają dostarczenia towarów wzdłuż burty statku w wyznaczonym porcie załadunku. Ta reguła jest często stosowana w handlu surowcami, gdzie towary są bezpośrednio ładowane na statek. FAS nie jest stosowane w transporcie lotniczym ani drogowym, ponieważ wymagają one innych warunków dostawy i podziału ryzyka.

FAS a inne reguły Incoterms

FAS (Free Alongside Ship) różni się od innych reguł Incoterms głównie pod względem momentu przejścia ryzyka i zakresu obowiązków sprzedającego. Na przykład, w regule FOB (Free On Board) sprzedający jest odpowiedzialny za załadunek towaru na statek, co różni się od FAS, gdzie sprzedający musi jedynie dostarczyć towar wzdłuż burty statku. Reguła CIF wymaga od sprzedawcy zorganizowania transportu i ubezpieczenia, co jest istotną różnicą w porównaniu z FAS.

Incoterms 2020 – podział kosztów i obowiązków we wszystkich regułach

POBIERZ PDF

FCA vs. FAS – co wybrać?

Wybór między regułami FCA (Free Carrier) a FAS zależy głównie od rodzaju transportu i preferencji kupującego oraz sprzedającego. FCA jest bardziej elastyczna, ponieważ może być stosowana w różnych środkach transportu, a sprzedawca dostarcza towar do przewoźnika wybranego przez kupującego. FAS natomiast jest stosowane wyłącznie w transporcie morskim i śródlądowym, co czyni ją odpowiednią dla handlu surowcami lub towarami masowymi. Wybór reguły zależy od specyfiki towaru, trasy transportu oraz podziału ryzyka i kosztów, na który zgodzą się strony transakcji.