Czym jest packing list? Poznaj obowiązkowe dokumenty importowe
Sprawdź, w jaki sposób przygotować dokumenty importowe i unikną dodatkowych opłat oraz opóźnień w dostawie!
O czym przeczytasz?
Packing list – co to jest?
Packing List (PL), inaczej lista pakowa, to kolejny z zestawu obowiązkowych dokumentów importowych. Zawiera szczegółowy opis zawartości ładunku lub innej jednostki transportowej, która jest importowana do danego kraju. Dzięki niemu możliwa jest odprawa celna, a tym samym, wprowadzenie towaru do obrotu.
Jakie funkcje pełni packing lista?
Packing list – lista pakowa pozwala importerowi nie tylko odprawić towar, ale też uniknąć potencjalnych błędów przy odbiorze towaru czy planowaniu jego rozładunku i magazynowania.
Co więcej, packing lista zabezpiecza przed wysyłką nieprawidłowego ładunku. W jaki sposób? W przeciwieństwie do faktury handlowej, dokument ten zawiera informację na temat wagi netto i brutto importowanego towaru. Łatwo więc zweryfikować, czy ładunek zawiera to, co zamówiliśmy.
Co zawiera packing list?
Lista pakowa jest dołączana do faktury handlowej, a dane dotyczące towaru (nazwa opakowania, ilość, waga), muszą pokrywać się z konosamentem. Składają się na nią poniższe pozycje, a konkretnie:
- data wystawienia i numer faktury
- dane nadawcy
- dane odbiorcy
- przedmiot transakcji
- ilość towaru
- liczba opakowań
- rodzaj opakowań
- waga jednostkowa (netto i brutto)
- waga łączna (netto i brutto)
Brak któregokolwiek z wyżej wspomnianych elementów może skutkować opóźnieniami w dostawie, przestojami w porcie, a w konsekwencji dodatkowymi opłatami.
Packing list wzór PDF – packing list wzór do pobrania
Poniżej znajdziesz przykład – jak powinien wyglądać packing list format (po polsku są opisy dla ułatwienia, ale cały list powinien być w j. angielskim).
Jeśli będzie Ci wygodniej – zobacz przykład packing list PDF
Packing list wzór excel | packing list wzór word
POBIERZCo powinna zawierać faktura handlowa i jaką pełni funkcję?
Faktura handlowa (ang. commercial invoice), w skrócie CI, to dokument wystawiany przez sprzedawcę kupującemu w międzynarodowej transakcji. Dokument ten służy jako umowa i dowód sprzedaży między dwiema stronami. Szczegółowo opisuje liczbę sprzedanych towarów, ceny i ich wartość.
Faktura handlowa jest niezbędnym dokumentem podczas importu towarów. W celu odprawy importowanych towarów fakturę handlową należy przedłożyć agencji celnej, w celu wyliczenia należnych ceł i podatków.
Co musi więc zawierać faktura handlowa?
- numer i serię faktury
- datę wystawienia
- nazwę oraz dane eksportera (pełna nazwa, adres, dane kontaktowe)
- warunki Incoterms (formuła + miejsce), np. FOB Shanghai
- nazwę towaru / opis towaru
- kraj pochodzenia towaru, np. Country of origin: China
- kod celny (HS kod)
- ilość zakupionego towaru w sztukach
- jednostkową oraz łączną cenę towaru (uwaga: konieczny zapis słowny waluty np.: 1000 USD, EUR, nie używaj znaków tj. $)
- podpis eksportera
Faktura handlowa do odprawy celnej powinna zawierać dokładnie te same informacje.
Warto wspomnieć, że na niektórych fakturach handlowych można spotkać się również z przetłumaczoną nazwą towaru – jest to mile widziana praktyka, jednak nie jest ona obowiązkowa. Tłumaczenie nazwy towaru nie musi być przysięgłe i może zostać przesłane drogą mailową
Faktura handlowa a faktura VAT – czym się różnią?
Faktura Handlowa:
- Cel: Służy głównie do celów międzynarodowych transakcji handlowych.
- Zawartość: Zawiera szczegółowe informacje o towarze, jego ilości, wartości, warunkach dostawy oraz płatności.
- Wykorzystanie: Wymagana przez organy celne przy imporcie i eksporcie.
Faktura VAT:
- Cel: Stosowana w krajowych transakcjach handlowych.
- Zawartość: Zawiera szczegółowe informacje o sprzedaży towarów lub usług, kwocie netto, stawce i kwocie VAT.
- Wykorzystanie: Podstawowy dokument księgowy, służy do rozliczania podatku VAT.
Oba dokumenty pełnią różne funkcje w zależności od rodzaju transakcji i przepisów prawnych.
Co to jest konosament?
Konosament (ang. Bill of Lading, w skrócie B/L) jest morskim listem przewozowym, stanowi dowód przyjęcia ładunku w nim oznaczonego na statek w celu przewozu. Konosament zobowiązuje przewoźnika do wydania ładunku w porcie przeznaczenia posiadaczowi tego dokumentu. Dane na Bill of Lading dotyczące towaru powinny być zgodne z danymi na PL i CI, gdyż jest to niezbędne przy importowej odprawie celnej.
Zobacz więcej: o rodzajach konosamentu.
Obowiązkowe dokumenty importowe – na co uważać?
Dokumenty importowe odgrywają kluczową rolę w dopuszczeniu sprowadzanego z krajów spoza Unii Europejskiej towaru do obrotu. Poprawność faktury handlowej, packing list i konosamentu znacząco wpływa na czas i koszty związane z importem, ponieważ nawet drobne nieścisłości mogą spowodować zatrzymanie ładunku na granicy.
W dokumentach importowych często pojawiają się drobne błędy. Konsekwencją powstałych nieścisłości może być zatrzymanie ładunku na granicy, a co za tym idzie, dodatkowe opłaty tj. demurrage, czy storage.
Poniżej przestawiamy 4 najczęściej pojawiające się błędy w dokumentach importowych. Przeczytaj uważnie i uniknij opóźnień w dostawie Twojego ładunku:
- Użycie symbolu waluty, zamiast jej słownego skrótu, np.: $ zamiast USD
- Brak wskazania warunków Incoterms na CI, np.: FOB Shanghai
- Brak wskazania kraju pochodzenia towaru (Country od Origin)
- Rozbieżności między danymi na CI, PL i B/L