Transport intermodalny
Co to jest transport intermodalny: definicja
Transport intermodalny mówiąc najkrócej, jest to przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, z pomocą jednej jednostki ładunkowej (kontener lub nadwozie wymienne) na całej trasie przewozów.
Zgodnie z definicją transport intermodalny charakteryzuje:
- konieczność użycia co najmniej dwóch środków transportu (morski, kolejowy, lotniczy, drogowy)
- stosowanie jednej umowy o przewóz,
- wystąpienie jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przebieg dostawy towaru,
- konieczność zjednostkowania ładunku, czyli tworzenie jednej jednostki ładunkowej z kilku mniejszych celem zwiększenia wydajności transportu.
Transport intermodalny bywa nazywany zamiennie kombinowanym lub multimodalnym, jednak nie jest to to samo. Dokumenty unijne z 2001 roku przedstawiają różne definicje tych pojęć. Jakie są zatem różnice pomiędzy transportem intermodalnym a multimodalnym i kombinowanym? Transport multimodalny dopuszcza zmianę jednostki ładunkowej, a w transporcie kombinowanym główna część trasy odbywa się z wykorzystaniem transportu kolejowego lub morskiego.
Zastosowanie tych samych kontenerów lub naczep na całej trasie przewozu umożliwia sprawne przemieszczanie ładunku pomiędzy różnymi rodzajami transportu. Udział transportu intermodalnego w globalnym łańcuchu dostaw stale rośnie ze względu na jego liczne zalety.
Potrzebujesz organizacji transportu intermodalnego? Powierz to nam!
Transport intermodalny, spedycja intermodalna – rodzaje
Transport intermodalny to rodzaj przewozu towarów, który wykorzystuje co najmniej dwa różne środki transportu w jednej trasie przewozowej, bez zmiany jednostki ładunkowej. Dzięki temu, transport intermodalny zwiększa efektywność logistyczną, zmniejsza koszty i jest bardziej ekologiczny. Poniżej przedstawiamy główne rodzaje transportu intermodalnego:
1. Transport drogowo-kolejowy (transport drogowy intermodalny)
- Opis: Ten rodzaj transportu łączy transport drogowy z kolejowym, gdzie towary są przewożone na długich dystansach koleją, a na krótszych odcinkach drogą.
- Zastosowanie: Idealny do przewozu kontenerów, naczep oraz przyczep. Wykorzystywany głównie w przewozach międzynarodowych oraz na dużych dystansach krajowych.
- Zalety: Zmniejszenie emisji CO2, redukcja kosztów paliwa i zwiększenie bezpieczeństwa transportu.
2. Transport drogowo-morski
- Opis: Łączy transport drogowy z morskim, gdzie towary są przewożone drogą morską na długich dystansach, a następnie drogą do finalnego odbiorcy.
- Zastosowanie: Powszechnie stosowany w handlu międzynarodowym, szczególnie w przypadku przewozu kontenerów i dużych ładunków.
- Zalety: Efektywność kosztowa przy przewozie dużych ilości towarów, możliwość przewozu na dalekie odległości.
3. Transport kolejowo-morski
- Opis: Wykorzystuje transport kolejowy i transport morski, umożliwiając przewóz towarów z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej do portów morskich, a następnie drogą morską.
- Zastosowanie: Używany do przewozu kontenerów i towarów masowych na dużych dystansach, często w handlu międzykontynentalnym.
- Zalety: Niskie koszty transportu na duże odległości, wysoka pojemność przewozowa.
4. Transport drogowo-lotniczy
- Opis: Kombinacja transportu drogowego z lotniczym, gdzie towary są przewożone drogą lotniczą na długich dystansach i drogą na krótszych odcinkach.
- Zastosowanie: Stosowany głównie do przewozu towarów o wysokiej wartości, wrażliwych na czas dostawy, takich jak elektronika, farmaceutyki i towary luksusowe.
- Zalety: Najszybsza forma transportu, idealna do przewozu towarów wymagających szybkiej dostawy.
5. Transport morsko-lotniczy
- Opis: Łączy transport morski i lotniczy, umożliwiając przewóz towarów na długich dystansach drogą morską, a następnie szybki transport lotniczy na końcowym etapie.
- Zastosowanie: Używany w handlu międzynarodowym, zwłaszcza gdy towary muszą dotrzeć szybko po przekroczeniu oceanu.
- Zalety: Kombinacja niskich kosztów transportu morskiego z szybkością transportu lotniczego.
Czym jest kontener intermodalny?
Kontener intermodalny to standardowa jednostka ładunkowa zaprojektowana do przewozu towarów za pomocą różnych środków transportu – takich jak ciężarówki, pociągi i statki – bez konieczności przeładowywania samego ładunku. Dzięki unifikacji wymiarów i konstrukcji, kontenery te mogą być łatwo przenoszone między różnymi środkami transportu, co zwiększa efektywność i redukuje koszty logistyczne.
Zobacz więcej:
- Wymiary kontenerów uniwersalnych
- Kontenery specjalistyczne – open top, flat rack, super rack
- Kontener morski – rodzaje kontenerów i ich specyfikacja
- Logistyka palet w kontenerach
Transport intermodalny wady i zalety
Transport intermodalny: zalety
Do największych zalet transportu intermodalnego zaliczamy:
- Zwiększone bezpieczeństwo ładunku – dzięki temu, że towar nie podlega przeładunkowi przy zmianie środka transportu, ryzyko jego uszkodzenia oraz kradzieży maleje.
- Możliwość przewozu ładunku o większej wadze – w transporcie intermodalnym, jeden kontener może pomieścić do 26 ton ładunku. W porównaniu z transportem drogowym, w którym standardowa plandeka może zostać załadowana do maksymalnej wagi 24 ton towaru, to duża oszczędność, ponieważ w cenie jednego kontenera, można przewieźć aż o 2 tony towaru więcej. Wynika to z regulacji dotyczących transportu intermodalnego, które zezwalają na wyższą dopuszczalną masę całkowitą zestawu, jeśli ciężarówka jest wykorzystywana w połączeniu z innymi formami transportu. Możliwość zwiększenia wagi towaru obowiązuje na każdym etapie przewozu, zarówno podczas transportu morskiego, kolejowego, jak i drogowego, pod warunkiem, że obowiązujące przepisy kraju nadania i docelowego są zgodne.
- Minimalizacja emisji CO2 – zważywszy na to, że w branży TSL dbałość o środowisko staje się jednym z głównych czynników wytyczających ścieżki rozwoju firm transportowych oraz ich klientów, popularność transportu intermodalnego będzie rosła.
- Niższe koszty transportu — transport intermodalny umożliwia wykorzystanie trasy, która jest optymalna pod względem wydajności paliwowej,
- Zoptymalizowany czas transportu — przewóz ładunków przebiega sprawnie, krócej niż drogą morską, a w wielu przypadkach jest szybszy niż transport samochodowy,
- Jedna umowa na przewóz — jeden dokument ułatwia realizację usługi i nadzór nad procesem przewozu.
Ciekawostka 💡
European Environment Agency opublikowała oficjalne dane dot. średniej emisji CO2 w transporcie drogowym. Okazuje się, że wynosi ona niemal 140 g na tonokilometr (tkm), podczas gdy w transporcie kolejowym jest to o 9 razy mniej — jedynie nieco ponad 15,5 g na tonokilometr. Oznacza to, że przewóz jednostki intermodalnej, z ładunkiem o masie 24 ton na dystansie 1000 km koleją, prowadzi do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery o niemal 3 tony w porównaniu z transportem drogowym.
Transport intermodalny: wady
Transport intermodalny podobnie jak pozostałe rozwiązania, ma zarówno zalety, jak i wady.
- Dostępu do odpowiednich terminali przeładunkowych – transport intermodalny zwykle wymaga korzystania ze specjalnie zaprojektowanych portów przeładunkowych, które umożliwiają efektywne przenoszenie ładunków między różnymi środkami transportu, takimi jak statki, pociągi i ciężarówki. Te porty, często nazywane terminalami intermodalnymi lub hubami logistycznymi, są wyposażone w odpowiednie technologie i infrastrukturę, które są niezbędne do obsługi różnorodnych form transportu.
- Brak możliwości śledzenia ładunku – w przeciwieństwie do transportu drogowego, transport intermodalny nie daje możliwości śledzenia ładunku. By zyskać informację o bieżącej lokalizacji kontenera, należy skontaktować się ze spedytorem lub bezpośrednio z armatorem. Należy jednak liczyć się z faktem, że będzie to informacja czysto poglądowa, niekoniecznie rzetelna.
- Długi czas tranzytu – harmonogram transportu intermodalnego jest często uzależniony od planu oraz liczby dostępnych rejsów kontenerowców u armatora, z którym współpracuje przewoźnik. Rejsy te odbywają się zazwyczaj raz na tydzień, a ładunek musi zostać dostarczony do portu przed wyznaczonym z góry terminem granicznym. Istotna jest również regularność połączeń kolejowych z portem. Z tego powodu elastyczność transportu intermodalnego jest ograniczona w porównaniu do transportu drogowego, który może być zorganizowany i rozpoczęty niemal natychmiastowo w dowolnym momencie.
Liczba zalet przewyższa więc wady i w wielu przypadkach transport intermodalny stanowi najkorzystniejsze rozwiązanie.
Transport intermodalny a multimodalny
Wybór między transportem intermodalnym a transportem multimodalnym zależy od specyfiki przesyłki oraz priorytetów firmy. Transport intermodalny jest często bardziej opłacalny dla standardowych, niezbyt delikatnych towarów przewożonych na długie dystanse, gdzie koszty i bezpieczeństwo są kluczowe. Z kolei transport multimodalny może lepiej sprawdzić się w przypadku potrzeby szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków lub skomplikowanego łańcucha dostaw.
Zobacz również:
Transport intermodalny, multimodalny i kombinowany – różnice
Transport intermodalny, multimodalny i kombinowany to różne podejścia do przewozu towarów z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje specyficzne cechy i różni się w kilku kluczowych aspektach. Poniżej znajduje się tabela, która porównuje te trzy rodzaje transportu pod względem różnych kryteriów:
Aspekt | Transport intermodalny | Transport multimodalny | Transport kombinowany |
---|---|---|---|
Środki transportu | Przewóz towarów z wykorzystaniem różnych środków. | Przewóz towarów z użyciem co najmniej dwóch różnych środków transportu. | Przewóz towarów za pomocą różnych środków transportu. |
Jednostka ładunkowa | Jedna jednostka ładunkowa (np. kontener) przez całą trasę. | Różne jednostki ładunkowe, ale jedna umowa przewozowa. | Różne jednostki ładunkowe i różne formy kombinacji. |
Operator | Różni operatorzy dla różnych środków transportu. | Jeden operator odpowiedzialny za cały proces. | Może obejmować różnych operatorów i różne umowy przewozowe. |
Umowa przewozowa | Oddzielne umowy przewozowe dla każdego środka transportu. | Jedna umowa przewozowa na całą trasę. | Mogą być różne umowy przewozowe dla różnych środków transportu. |
Przeładunek ładunku | Brak przeładunku samego ładunku (jednostka ładunkowa niezmieniona). | Przeładunek ładunku może być konieczny. | Często wymaga przeładunku ładunku. |
Przykłady | Przewóz kontenera kolej-morze-drogowy. | Przewóz towarów ciężarówka-kolej-samolot w ramach jednej umowy. | Kombinacja transportu ciężarowego, kolejowego i morskiego z różnymi formami przeładunku. |
Transport intermodalny, multimodalny i kombinowany różnią się przede wszystkim sposobem organizacji przewozu towarów, liczbą operatorów, formą umów przewozowych oraz podejściem do przeładunku ładunków. Wybór odpowiedniej formy transportu zależy od specyficznych potrzeb logistycznych, kosztów, odległości i charakterystyki przewożonych towarów.
Intermodal — ekologiczny przewóz towarów
Intermodal charakteryzuje się zmniejszoną emisją CO2. W branży TSL znaczenie ekologii stale rośnie. Trend związany z dążeniem do ograniczania emisji CO2 do środowiska przybiera na sile i stanowi jeden z głównych elementów kształtujących drogi rozwoju firm transportowych.
Popularność intermodalu wzrasta. Transport kolejowy stanowiący istotny element transportu intermodalnego jest promowany przez politykę unijną z uwagi na aspekty proekologiczne oraz większe bezpieczeństwo i niższe koszty. W przyszłości można się więc spodziewać korzystnych zmian przepisów, które przyczynią się do rozwoju tego rodzaju transportu.
Transport intermodalny w Europie oraz na całym świecie
Firma PEKO Spedycja to doświadczony partner w zakresie organizacji transportu intermodalnego na świecie. Na szczególną uwagę zasługuje długi staż działania w branży, fachowa obsługa oparta na pracy ekspertów oraz sieć sprawdzonych kontaktów.
Nasza firma oferuje kompleksowe usługi z zakresu transportu intermodalnego. Zapewniamy dostarczenie towaru na czas do miejsca docelowego. Zajmiemy się także dokumentacją, magazynowaniem, odprawą celną i ubezpieczeniem ładunków.
Nasza firma oferuje usługi spedycyjne na najwyższym poziomie. Realizujemy zlecenia na transport krajowy i międzynarodowy o zasięgu kontynentalnym i międzykontynentalnym. Wyróżnia nas elastyczne działanie, dzięki czemu jesteśmy w stanie stworzyć korzystną ofertę dopasowaną do potrzeb Klienta. Jest to możliwe dzięki zaangażowanemu zespołowi ekspertów, wypracowanym metodom działania oraz sieci kontaktów z przewoźnikami. Z nami łańcuchy dostaw zawsze działają sprawnie!
Kiedy warto wybrać transport intermodalny – przykłady
Transport intermodalny sprawdzi się w przypadku przewozu dużych ilości towarów na bliskie i dalekie odległości, w których konieczne jest użycie różnych środków transportu, na przykład w przypadku miejsc trudno dostępnych.
Dobrym argumentem jest optymalna cena i czas realizacji transportu, a także możliwość wysyłki dużej ilości towarów za jednym razem. Zlecenie transportu intermodalnego profesjonalnej firmie spedycyjnej będzie odpowiednie dla wszystkich, którzy cenią bezpieczeństwo, wygodę i sprawność w działaniu.
Intermodalny system transportowy — to się opłaca!
Transport intermodalny to nowoczesne rozwiązanie w logistyce, które dzięki wykorzystaniu przynajmniej dwóch różnych form transportu usprawnia łańcuch dostaw. Mniejsze zaangażowanie kierowców czy brak konieczności przeładunku przekłada się na niższe koszty przewozu, a możliwość wykorzystania różnych gałęzi transportu daje większą elastyczność i pomaga lepiej radzić sobie z trudnościami. Transport intermodalny to większe możliwości.
Zorganizujemy transport intermodalny w Europie oraz na całym świecie. Sprawdź sam i rozpocznij współpracę z nami!